24 aprilie 2021

Primul meu transceiver

Trebuie sa mai fie printr-o magazie, prafuit. Partea de receptie era functionala cu mai bine de 6 luni inainte de a primi licenta. In ziua in care a sosit plicul "eliberator", am adaugat pe placa suport modulul PA RF si am facut primul apel YO. Ehe, ce emotii! Cate nopti nedormite... Cu o antena de aproape 20 de metri auzeam majoritatea statiilor YO si ca bonus multe din ER, UT, LZ si chiar YU.
Cred ca fiecare dintre noi avem astfel de amintiri...

Partea de receptie este o sincrodina, adica un receptor cu conversie directa, unde diferenta dintre semnalul radio si oscilatorul local este tocmai semnalul audio modulator. Emitatorul transmite semnale DSB, adica dubla banda laterala cu purtatoarea suprimata. Componentele sunt in cea mai mare parte uzuale, usor de recuperat din aparate de radio si televizoare scoase din uz.

Principalii parametri, sunt:
- banda 80 m
- sensibilitate < 1µV
- selectivitate mai buna de 2,7 kHz
- emisie - telegrafie nemodulata (purtatoare) si fonie cu purtatoare suprimata si banda laterala dubla. 

Pentru marire, dati click pe imagini!



Consideratii personale
- in lipsa torurilor am folosit tuburi de ferita de la transformatoarele FI MF de la RR Gloria, pe care le-am taiat prin metoda inel de grafit incins cu bec serie la retea;
- atentie la regimul tranzistorului final T12; un curentul prea mic conduce la distorsiuni in fonie, curent mare duce la distrugerea tranzistorului; se va ajusta corespunzator R=470 ohmi (din anodul D5);
- recomand utilizarea unui filtru trece-jos intre secundarul Tor 5 si antena, altfel exista riscul sa va auda "vecinii" pe mai multe benzi; se poate folosi un dispozitiv ATU manual sau un filtru trece jos tip П;
- pe intrarea in receptor am montat potentiometrul in configuratie obisnuita - semnal la un capat, celalalt la masa si iesirea pe cursor, unde am adaugat doua diode 1N4148 in antiparalel la masa (limitator), deorece aveam uneori semnale foarte puternice de la niste "rechini" locali;
- ca tranzistor final am folosit initial BD135 si apoi BD139, cu o dioda zenner de protectie montata colector-masa si radiator corespunzator; 
- la data constructiei (1984), singura piesa noua a fost BD-ul folosit in etajul final; toate celelalte erau recuperate din aparate radio si TV; am avut inspiratia sa verific cu atentie componentele inainte de montare; imi amintesc ca am gasit multe "plachete" ceramice clacate;
- daca nu construiti alimentatorul de mai sus, puteti folosi un acumulator sau un alimentator liniar stabilizat si foarte bine filtrat; sursele in comutatie sunt foarte zgomotoase, la fel si iluminatul stradal.

Recomand cu caldura "receptorilor". Partea de receptie are performante bune si, odata construit, este usor de upgradat dupa obtinerea licentei.

Pentru informatii suplimentare accesati articolul original de la aceasta adresa.

Profit de ocazie sa multumesc autorului, YO3CJL, pentru momentele placute petrecute la constructia si operarea transceiverului.
 
73!

Preluat de pe YO8RCD




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu